Wednesday, August 8, 2012

nasihat dari seOrang SahabaT

Pernah suatu Malam di Bulan Ramadan aku berbuat dosa yang sangat besar..Alasannyer kerana stress.. Astagfurullahalazim' jahil betol aku time tu..So aku pun cuba2 cari nombor kawan2 yang free utk dapatkan nasihat n pandangan dia..so dapatlah koll sorang kawan aku yg memang kalu dia bagi nasihat akau akan cair n suka dengar n sure aku takkan bantah coz nasihat dia sangatlah halus n menusuk kalbu..aku mula lah bercerita segala problem n stress aku..blaa..blaaa.blaaa..so ni dapatan dari nasihat kawan aku..
"Nasihat setiap manusia ni tak semasa..ada yang baik ada yang makin serabut...jadi sempena bulan Ramadan ni cubalah berubah menjadi lebih baik dan banyakkan berdoa kepada Allah..minta benda yang baik-baik..dan setiap doa yang kita minta cuba kita detail dgn sedetail2nya..jangan pakai sebut ala kadar je..doa mesti jelas..bila dah berdoa..yakin kepadAllah dan jangan buat dosa dibulan ni..walapupun sebelum ni..maksud aku bulan2 sebelum ni pernah buat jahat..cuba tolong diri sendiri kawal hawa nafsu n sikap jahat kita tu utk tidak mencemari bulan yg baik ini dgn perbuatan yang negatif.. so aku tanya 'macamana kalu gagal n xmampu nak kawal sikap jahat ni"..kwan aku cakap" cuba lah ingat Allah..kau xmampu pun buat baik n kawal utk diri sendiri utk dapat berkat diBulan Mulia ini'..kalau tak yakin gak buat lah baik utk org yg kita syg (cth mak abah,,adik2 n bf/gf/suami utk beri semangat)..sesungguhnya malam LailaturQadar ialah malam mulia yang lebih baik dari seribu malam..sok sek2x jugak aku dngar kawan aku bg ceramah free..tp aku cuba pk positif..dan satu lagi yg dia suka sgt nasihat kau ialah berbaik sangka n pk positif kata org lain..jgn asyik pk hal buruk je...nti diri sndri gak yg stress n jiwa kacau..aku akan cuba walaupun perkara ni sgat berat utk aku lakukan..huhuhuuh be the best for myself.. (^-^)

No comments:

Post a Comment