Saturday, March 31, 2012

cara nak buat bajet wang

Bila dah start berkerja ni macam-macam benda plan nak beli..tu time belajar nak beli benda mahal2 atau ape yang kita nak xboleh coz banyak pakai duit utk beli buku..bila dah keje ni lagi kuat kehendak seseorang..tambahan pulak  first time pegang duit banyak2 note rm100 banyak keping pula tu..isk2...duit2..ohh duit..so kat mana pulak saving untuk masa depan, untuk keperluan kawen dan umah tangga,,anak nak masuk and macam-macam lagi lah.

 
so step pertama yang aku buat ialah cari bahan @ pengetahuan tentang cara nak uruskan duit yang banyak2 tu terutama bila dapat duit gaji... macam mana korang nak tambah pengetahuan tentang duit tu senang jek..sue boleh cari kat internet sekarang..atau yang suka hard copy boleh beli buku2 kewangan dari beberapa penulis favorite yang aku paling minat ni Sunthara Segar dan Azizi Ali dan lain..kat bawah ni saya kongsi kan beberapa step untuk urus wang based dari bacaan saya..

7 langkah urus kewangan:

1) Tentukan kedudukan kewangan sekarang. iaitu sama ada nilai aset  bersih atau aliran tunai bersih (duit).  tak kira lah positif@negatif  asalkan kita tahu aset n aliran tunai kita ekarang..Positif bila Aset tolak liabiliti, Pendapatan tolak perbelanjaan...

2) Tetapkan matlamat kewangan sendiri lah..contohnyer nk setelkan hutang kad kredit ker..simpan duit tabung pendidikan anak sampai umar 17 tahun..modal perniagaan and so on..

3) Sediakan rancangan tujuan.sama ada pelan yang dirancang tu dapat mencapai matlamat kat step no 2 tak..pelan mestilah fleksibel, mudah cair (tabung bank untuk 3-6 bulan perbelanjaan harian) dan bijak cukai (minimumkan kos cukai).

4)Belajar Simpan rekod sendiri. rekod yang dimaksudkan seperti penyata pendapatan, penyata perbelanjaan dan penyata aliran tunai. rekod ni boleh tolong kita buat rujukan barang2 yang nak dibeli@ telah dibeli.kemana duit kita hilang boleh rujuk pada rekod yang ditulis tu.heheh so korang kena kumpul semua resit n bil2 yang ada simpan dalam sampul pun ok..buat fail jangka pendek, janka panjang..

5) Sediakan belanjawan..jarang orang buat belanjawan sebab malas nak tulis and agak leceh jek tapi sebenarnyer belanjawan tu sangatlah penti..belanjawan boleh tolong kita sebagai rujukan untuk kita buat Perancangan perbelanjaan. mesti korang dah sevey kat mana mana kedai yang jual barang paling murah kan..so rekod lah harga barang2..kalu nak senang tulis sekali dengan nama2 tempat atau kedai yang jual barang harga paling murah contoh kedai ! Malaysia..

6) Urus hutang-piutang. hutang lah benda yang paling banyak kita pikul sekarang ni..nak beli barang pun suka sangat kita berhutang walaupun benda kecil..aku pun sama..tapi alhamdulillah setakat ni tak da lagi pikul hutan2 besar cam pinjaman loan..Amin..Hutang ni ada macam2..hutang along, hutang bank, hutang Amanah, hutang baik, hutang buruk..bla2 bla2..hutang baik seperti pinjaman pelajaran, rumah dan perniagaan..hutang buruk macam pinjaman untuk barang yang mudah susut nilainya ikut masa.

7) Memantau prestasi kewangan sendiri sama ada ikut ape yang dirancang atau tidak..pendapatan melebihi perbelanjaan atau tidak..positif atau negatif..Adakah wawasan kewangan berubah disebabkan beberapa faktor seperti:
Perkahwinan, Anak, Kematian, penceraian, Oku, Keadaan Kesihatan, Pusaka, Persaraan,Berhenti@tukar kerja..

Hope apa yang aku tulis ni dapat di kongsi dengan sesape yang membaca lah..selamat mencuba untuk masa depn yang lebih cerah dan terjamin.. :) (**)

No comments:

Post a Comment